Program Szkolenia I Stopnia

Program seminariów I stopnia

 

Założenia

Szkolenie analityczne jest formą doskonalenia zawodowego opartą na rozwoju wewnętrznym, procesie dojrzewania osobowości i pogłębiania integralności wewnątrzpsychicznej. W psychologii analitycznej ten proces widziany jest z perspektywy teleologicznej. Wynika z uznania faktu, że rzeczywistość psychiczna jest rzeczywistością obiektywną i jako taka dąży do określonego celu, którym jest rozwój indywidualny.

Wcielenie i realizacja tej zasady stanowi trzon procesu szkolenia analitycznego. Poprzez rozpoznawanie jej funkcji i znaczenia w procesie samopoznania kandydat doskonali tym samym umiejętność jej rozpoznawania w procesach psychicznych swoich pacjentów. W pracy analitycznej kluczowa jest identyfikacja i podążanie za indywidualnym procesem pacjenta. Z tej szerszej zaś perspektywy także pomieszczanie w relacji terapeutycznej wszelkich aspektów życia psychicznego, w tym znaczenia objawów i psychopatologii indywidualnej.

Szkolenie w psychologii analitycznej prowadzi do spotkania aspektu osobistego i zawodowego na różnych płaszczyznach: indywidualnej, zbiorowej oraz etycznej. Rozwój myślenia analitycznego stawia wymóg etycznej odpowiedzialności nie tylko za proces terapeutyczny pacjentów, lecz przede wszystkim za własny proces indywiduacji, rozumiany jako pogłębianie dynamicznej relacji z nieświadomym i budowanie odpowiedzialnych relacji ze zbiorowością.

 

Informacje o naborze na szkolenie

 

Szczegółowy program szkolenia I stopnia

 

1. Wprowadzenie

  • Prezentacja planu, zasad i struktury seminariów.
  • Dyskusja na temat wyjściowego poziomu wiedzy uczestników i jej źródeł a także oczekiwań i wyobrażeń dotyczących kursu.
  • Wprowadzenie w strukturę szkolenia analitycznego i zasady ścieżki szkoleniowej dostępnej w Polsce, podstawowe informacje na temat PTPJ oraz IAAP.
  • Omówienie celów ogólnych kursu i jego założeń w kontekście teorii analitycznej i specyfiki pracy analityka jungowskiego
  • Historia rozwoju teorii analitycznej i psychoanalizy jungowskiej.
  • Zakorzenienie myśli Junga w psychologii, filozofii i doświadczeniu osobistym. Źródła inspiracji i jej dalszy rozwój w życiu Junga i w relacji do zmieniającego się współczesnego świata.
  • Różnorodność podejść, różne wymiary rozumienia pojęć, jako dynamiczne zasady rozwoju.
  • Podstawowy paradoks tożsamości jungowskiej i jego przejawianie się w procesie szkoleniowym.

 

2. Indywiduacja

  • Nieświadomość indywidualna i zbiorowa.
  • Pojęcie libido.
  • Rozwój psychiczny zorientowany na cel.
  • Funkcja teleologiczna i hermeneutyczna.
  • Proces transformacji psychicznej.

 

3. Archetyp

  • Definicje i rozwój rozumienia u Junga.
  • Podstawowe archetypy.
  • Rozumienie koncepcji w świetle teorii klasycznej i rozwojowej (z nawiązaniem do neuropsychologii)
  • Psychologia kompleksu.
  • Jaźń jako jedność przeciwieństw.

 

4. Symbol

  • Symbol i symboliczna funkcja psychiki.
  • Funkcja transcendentna.
  • Aktywna imaginacja.
  • Mity i baśnie.

 

5. Typy psychologiczne

  • Koncepcja typów psychologicznych i jej rozwój.
  • Współczesne zastosowania (z uwzględnieniem testów psychologicznych).
  • Post-jungowskie koncepcje typów psychologicznych.

 

6. Teoria i interpretacja snów

  • Źródła: Jung a Freud.
  • Podstawowe zasady interpretacji.
  • Interpretacja snów w procesie analitycznym.
  • Interpretacja w perspektywie klasycznej i rozwojowej.
  • Perspektywy post-jungowskie.

 

7. Religia i alchemia

  • Metafora alchemiczna Junga – przemiany psychiczne.
  • Wprowadzenie do zastosowań klinicznych – perspektywa subiektywna i intersubiektywna.
  • Psychologia i religia – religijna funkcja psyche.

 

8. Wymiar Kulturowy

  • Pojęcie postawy kulturowej, kulturowy wymiar psychiki.
  • Kompleksy kulturowe.
  • Rozumienie zjawisk historycznych i kulturowych z perspektywy jungowskiej.

 

9. Relacja analityczna

  • Koncepcja ramy psychoanalitycznej.
  • Funkcja refleksyjna.
  • Koncepcja pomieszczania i funkcja pomieszczająca w analizie.
  • Naczynie analityczne – rozumienie klasyczne z odniesieniem do alchemii.
  • Perspektywa rozwojowa – relacje z innymi ujęciami psychoanalitycznymi (teoria relacji z obiektem, teoria więzi), punkty zbieżne i różnice.

 

10. Pacjent i analityk

  • Przeniesienie i przeciwprzeniesienie.
  • Koncepcja zranionego uzdrowiciela.
  • Rozumienie oporu.
  • Pole interakcyjne w analizie.

 

11. Kwalifikacja do terapii (assesment)

  • Różnice między psychoterapią a psychoanalizą.
  • Assessment w przebiegu terapii i analizy.
  • Wywiad wstę
  • Formuła psychodynamiczna.

 

12. Psychopatologia

  • Analityczne rozumienie psychopatologii.
  • Rozumienie jungowskie – perspektywa prospektywna i teleologiczna.
  • Obrony ego i obrony Jaź
  • Trauma i konsekwencje doświadczeń traumatycznych z perspektywy analitycznej.

 

13. Modalności pracy

  • Analiza indywidualna i analiza grupowa.
  • Analiza dzieci i adolescentów.
  • Terapia w piaskownicy.
  • Praca z ciałem.

 

14. Etyka

  • Postawa etyczna.
  • Podstawowe dylematy etyczne: zagadnienie władzy i naduż
  • Rozumienie granic i znaczenie ich przekraczania z perspektywy analitycznej.

 

15. Refleksje końcowe

  • Podsumowanie cyklu seminariów.
  • Prezentacje prac końcowych.
  • Refleksje nad doświadczeniem szkolenia.

 

 

%d bloggers like this: