Program Szkolenia I Stopnia

Program seminariów I stopnia

Założenia

Szkolenie analityczne jest formą doskonalenia zawodowego opartą na rozwoju wewnętrznym, procesie dojrzewania osobowości i pogłębiania integralności wewnątrzpsychicznej. W psychologii analitycznej ten proces widziany jest z perspektywy teleologicznej. Wynika z uznania faktu, że rzeczywistość psychiczna jest rzeczywistością obiektywną i jako taka dąży do określonego celu, którym jest rozwój indywidualny.

Wcielenie i realizacja tej zasady stanowi trzon procesu szkolenia analitycznego. Poprzez rozpoznawanie jej funkcji i znaczenia w procesie samopoznania kandydat doskonali tym samym umiejętność jej rozpoznawania w procesach psychicznych swoich pacjentów. W pracy analitycznej kluczowa jest identyfikacja i podążanie za indywidualnym procesem pacjenta. Z tej szerszej zaś perspektywy także pomieszczanie w relacji terapeutycznej wszelkich aspektów życia psychicznego, w tym znaczenia objawów i psychopatologii indywidualnej.

Szkolenie w psychologii analitycznej prowadzi do spotkania aspektu osobistego i zawodowego na różnych płaszczyznach: indywidualnej, zbiorowej oraz etycznej. Rozwój myślenia analitycznego stawia wymóg etycznej odpowiedzialności nie tylko za proces terapeutyczny pacjentów, lecz przede wszystkim za własny proces indywiduacji, rozumiany jako pogłębianie dynamicznej relacji z nieświadomym i budowanie odpowiedzialnych relacji ze zbiorowością.

Informacje o naborze na szkolenie

Szczegółowy program szkolenia I stopnia


1. Wprowadzenie

  • Prezentacja planu, zasad i struktury seminariów.
  • Dyskusja na temat wyjściowego poziomu wiedzy uczestników i jej źródeł a także oczekiwań i wyobrażeń dotyczących kursu.
  • Wprowadzenie w strukturę szkolenia analitycznego i zasady ścieżki szkoleniowej dostępnej w Polsce, podstawowe informacje na temat PTPJ oraz IAAP.
  • Omówienie celów ogólnych kursu i jego założeń w kontekście teorii analitycznej i specyfiki pracy analityka jungowskiego.
  • Historia rozwoju teorii analitycznej i psychoanalizy jungowskiej.
  • Zakorzenienie myśli Junga w psychologii, filozofii i doświadczeniu osobistym. Źródła inspiracji i jej dalszy rozwój w życiu Junga i w relacji do zmieniającego się świata.
  • Różnorodność podejść, różne wymiary rozumienia pojęć, jako dynamiczne zasady rozwoju.
  • Podstawowy paradoks tożsamości jungowskiej i jego przejawianie się w procesie szkoleniowym.

2. Indywiduacja

  • Nieświadomość indywidualna i zbiorowa.
  • Pojęcie libido.
  • Rozwój psychiczny zorientowany na cel.
  • Funkcja teleologiczna i hermeneutyczna.
  • Proces transformacji psychicznej.

3. Kompleks

  • Psychologia kompleksu.
  • Historia i geneza: odkrycie kompleksów.
  • Definicje i rozwój rozumienia u Junga.
  • Podstawowe aspekty psychologii kompleksu.
  • Współczesne rozumienie dynamiki kompleksu.
  • Psychologia kompleksu a psychopatologia.

4. Archetyp

  • Geneza pojęcia archetypu.
  • Rozumienie koncepcji archetypu w świetle teorii klasycznej.
  • Współczesne rozumienie archetypu.
  • Jaźń jako jedność przeciwieństw.
  • Psychologia archetypowa Jamesa Hillmana.

5. Symbol. Typy psychologiczne

  • Symbol i symboliczna funkcja psychiki.
  • Funkcja transcendentna.
  • Aktywna imaginacja.
  • Mity i baśnie.
  • Koncepcja typów psychologicznych i jej rozwój.
  • Współczesne zastosowania (z uwzględnieniem testów psychologicznych).
  • Post-jungowskie koncepcje typów psychologicznych.

6. Teoria i interpretacja snów

  • Źródła: Jung a Freud.
  • Podstawowe zasady interpretacji.
  • Interpretacja snów w procesie analitycznym.
  • Interpretacja w perspektywie klasycznej i rozwojowej.
  • Perspektywy post-jungowskie: James Hillman.

7. Religia i alchemia

  • Metafora alchemiczna Junga – przemiany psychiczne.
  • Wprowadzenie do zastosowań klinicznych – perspektywa subiektywna i intersubiektywna.
  • Psychologia i religia – religijna funkcja psyche.

8. Wymiar kulturowy

  • Pojęcie postawy kulturowej, kulturowy wymiar psychiki.
  • Kompleksy kulturowe.
  • Rozumienie zjawisk historycznych i kulturowych z perspektywy jungowskiej.

9. Relacja analityczna. Perspektywa klasyczna

  • Koncepcja ramy psychoanalitycznej.
  • Funkcja refleksyjna.
  • Koncepcja pomieszczania i funkcja pomieszczająca w analizie.
  • Naczynie analityczne – rozumienie klasyczne z odniesieniem do alchemii.

10. Relacja analityczna. Perspektywa rozwojowa

  • Perspektywa rozwojowa – relacje z innymi ujęciami psychoanalitycznymi (teoria relacji z obiektem, teoria więzi), punkty zbieżne i różnice.
  • Teoria Fordhama.
  • Zjawiska występujące w relacji analitycznej.

11. Pacjent i analityk

  • Przeniesienie i przeciwprzeniesienie.
  • Koncepcja zranionego uzdrowiciela.
  • Rozumienie oporu.
  • Pole interakcyjne w analizie.

12. Kwalifikacja do terapii (assesment)

  • Różnice między psychoterapią a psychoanalizą.
  • Assessment w przebiegu terapii i analizy.
  • Wywiad wstępny.
  • Formuła psychodynamiczna.

13. Psychopatologia I

  • Analityczne rozumienie psychopatologii.
  • Rozumienie jungowskie – perspektywa prospektywna i teleologiczna.
  • Różnicowanie zaburzeń psychicznych.
  • Psychozy.
  • Zaburzenia osobowości.

14. Psychopatologia II

  • Psychopatologia nerwic i zaburzeń nastroju.
  • Symbolika objawu.
  • Funkcja objawu.

15. Psychopatologia. Trauma. Perwersja

  • Obrony ego i obrony Jaźni.
  • Trauma i konsekwencje doświadczeń traumatycznych z perspektywy analitycznej.
  • Uzależnienie.

16. Modalności pracy

  • Analiza indywidualna i analiza grupowa.
  • Analiza dzieci i adolescentów.
  • Praca z ciałem.
  • Sandplay.

17. Etyka

  • Postawa etyczna.
  • Podstawowe dylematy etyczne: zagadnienie władzy i nadużycia.
  • Rozumienie granic i znaczenie ich przekraczania z perspektywy analitycznej.
  • Dylematy prawne.

18. Spotkanie kończące kurs

  • Podsumowanie cyklu seminariów.
  • Refleksje nad doświadczeniem szkolenia.