Program Szkolenia I Stopnia
Program seminariów I stopnia
Założenia
Szkolenie analityczne jest formą doskonalenia zawodowego opartą na rozwoju wewnętrznym, procesie dojrzewania osobowości i pogłębiania integralności wewnątrzpsychicznej. W psychologii analitycznej ten proces widziany jest z perspektywy teleologicznej. Wynika z uznania faktu, że rzeczywistość psychiczna jest rzeczywistością obiektywną i jako taka dąży do określonego celu, którym jest rozwój indywidualny.
Wcielenie i realizacja tej zasady stanowi trzon procesu szkolenia analitycznego. Poprzez rozpoznawanie jej funkcji i znaczenia w procesie samopoznania kandydat doskonali tym samym umiejętność jej rozpoznawania w procesach psychicznych swoich pacjentów. W pracy analitycznej kluczowa jest identyfikacja i podążanie za indywidualnym procesem pacjenta. Z tej szerszej zaś perspektywy także pomieszczanie w relacji terapeutycznej wszelkich aspektów życia psychicznego, w tym znaczenia objawów i psychopatologii indywidualnej.
Szkolenie w psychologii analitycznej prowadzi do spotkania aspektu osobistego i zawodowego na różnych płaszczyznach: indywidualnej, zbiorowej oraz etycznej. Rozwój myślenia analitycznego stawia wymóg etycznej odpowiedzialności nie tylko za proces terapeutyczny pacjentów, lecz przede wszystkim za własny proces indywiduacji, rozumiany jako pogłębianie dynamicznej relacji z nieświadomym i budowanie odpowiedzialnych relacji ze zbiorowością.
Informacje o naborze na szkolenieSzczegółowy program szkolenia I stopnia
1. Wprowadzenie
- Prezentacja planu, zasad i struktury seminariów.
- Dyskusja na temat wyjściowego poziomu wiedzy uczestników i jej źródeł a także oczekiwań i wyobrażeń dotyczących kursu.
- Wprowadzenie w strukturę szkolenia analitycznego i zasady ścieżki szkoleniowej dostępnej w Polsce, podstawowe informacje na temat PTPJ oraz IAAP.
- Omówienie celów ogólnych kursu i jego założeń w kontekście teorii analitycznej i specyfiki pracy analityka jungowskiego.
- Historia rozwoju teorii analitycznej i psychoanalizy jungowskiej.
- Zakorzenienie myśli Junga w psychologii, filozofii i doświadczeniu osobistym. Źródła inspiracji i jej dalszy rozwój w życiu Junga i w relacji do zmieniającego się świata.
- Różnorodność podejść, różne wymiary rozumienia pojęć, jako dynamiczne zasady rozwoju.
- Podstawowy paradoks tożsamości jungowskiej i jego przejawianie się w procesie szkoleniowym.
2. Indywiduacja
- Nieświadomość indywidualna i zbiorowa.
- Pojęcie libido.
- Rozwój psychiczny zorientowany na cel.
- Funkcja teleologiczna i hermeneutyczna.
- Proces transformacji psychicznej.
3. Kompleks
- Psychologia kompleksu.
- Historia i geneza: odkrycie kompleksów.
- Definicje i rozwój rozumienia u Junga.
- Podstawowe aspekty psychologii kompleksu.
- Współczesne rozumienie dynamiki kompleksu.
- Psychologia kompleksu a psychopatologia.
4. Archetyp
- Geneza pojęcia archetypu.
- Rozumienie koncepcji archetypu w świetle teorii klasycznej.
- Współczesne rozumienie archetypu.
- Jaźń jako jedność przeciwieństw.
- Psychologia archetypowa Jamesa Hillmana.
5. Symbol. Typy psychologiczne
- Symbol i symboliczna funkcja psychiki.
- Funkcja transcendentna.
- Aktywna imaginacja.
- Mity i baśnie.
- Koncepcja typów psychologicznych i jej rozwój.
- Współczesne zastosowania (z uwzględnieniem testów psychologicznych).
- Post-jungowskie koncepcje typów psychologicznych.
6. Teoria i interpretacja snów
- Źródła: Jung a Freud.
- Podstawowe zasady interpretacji.
- Interpretacja snów w procesie analitycznym.
- Interpretacja w perspektywie klasycznej i rozwojowej.
- Perspektywy post-jungowskie: James Hillman.
7. Religia i alchemia
- Metafora alchemiczna Junga – przemiany psychiczne.
- Wprowadzenie do zastosowań klinicznych – perspektywa subiektywna i intersubiektywna.
- Psychologia i religia – religijna funkcja psyche.
8. Wymiar kulturowy
- Pojęcie postawy kulturowej, kulturowy wymiar psychiki.
- Kompleksy kulturowe.
- Rozumienie zjawisk historycznych i kulturowych z perspektywy jungowskiej.
9. Relacja analityczna. Perspektywa klasyczna
- Koncepcja ramy psychoanalitycznej.
- Funkcja refleksyjna.
- Koncepcja pomieszczania i funkcja pomieszczająca w analizie.
- Naczynie analityczne – rozumienie klasyczne z odniesieniem do alchemii.
10. Relacja analityczna. Perspektywa rozwojowa
- Perspektywa rozwojowa – relacje z innymi ujęciami psychoanalitycznymi (teoria relacji z obiektem, teoria więzi), punkty zbieżne i różnice.
- Teoria Fordhama.
- Zjawiska występujące w relacji analitycznej.
11. Pacjent i analityk
- Przeniesienie i przeciwprzeniesienie.
- Koncepcja zranionego uzdrowiciela.
- Rozumienie oporu.
- Pole interakcyjne w analizie.
12. Kwalifikacja do terapii (assesment)
- Różnice między psychoterapią a psychoanalizą.
- Assessment w przebiegu terapii i analizy.
- Wywiad wstępny.
- Formuła psychodynamiczna.
13. Psychopatologia I
- Analityczne rozumienie psychopatologii.
- Rozumienie jungowskie – perspektywa prospektywna i teleologiczna.
- Różnicowanie zaburzeń psychicznych.
- Psychozy.
- Zaburzenia osobowości.
14. Psychopatologia II
- Psychopatologia nerwic i zaburzeń nastroju.
- Symbolika objawu.
- Funkcja objawu.
15. Psychopatologia. Trauma. Perwersja
- Obrony ego i obrony Jaźni.
- Trauma i konsekwencje doświadczeń traumatycznych z perspektywy analitycznej.
- Uzależnienie.
16. Modalności pracy
- Analiza indywidualna i analiza grupowa.
- Analiza dzieci i adolescentów.
- Praca z ciałem.
- Sandplay.
17. Etyka
- Postawa etyczna.
- Podstawowe dylematy etyczne: zagadnienie władzy i nadużycia.
- Rozumienie granic i znaczenie ich przekraczania z perspektywy analitycznej.
- Dylematy prawne.
18. Spotkanie kończące kurs
- Podsumowanie cyklu seminariów.
- Refleksje nad doświadczeniem szkolenia.